Diseminare Curs DMIE Comenius Portugalia 2010


Diseminare Mobilităţi Individuale Profesori Comenius

Curs „Digital Media in Intercultural Education”

Amora, Portugalia

19-26.09.2010

În perioada 19-26.09.2010 am participat la un curs de formare profesională – mobilităţi individuale profesori, programul Comenius organizat de CFAE  (CENTRO DE FORMAÇÃO DE ASSOCIAÇÃO DE ESCOLAS DO SEIXAL) Seixal – Amora, Portugalia, intitulat  Digital media in intercultural education ( Media  digitală în educaţia interculturală).

Pentru a participa la acest curs de formare am parcurs o serie de etape premergătoare, respectiv: am citit cu atenţie informaţiile furnizate pe larg de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale ANPCDEFP  pe site-ul agenţiei, www.llp-ro.ro la secţiunea Mobilităţi individuale de formare continuă unde am găsit tot ce aveam nevoie pentru a depune aplicaţia necesară (Apelul naţional – 2010, ghidul candidatului, baza de date cursuri, etc). De mare folos mi-au fost şi postările colegilor de pe forumul Agenţiei unde mi-am creat un cont şi totodată ori de câte ori am avut întrebări am contactat doamnele responsabile de acţiune de la care am primit răspunsuri prompte, concise şi eficiente.

După etapa de informare am ales cursul din baza de date Comenius / Grundtvig pe baza nevoilor mele de formare profesională şi am ales acest curs pentru că oferă un program diversificat ca şi activităţi de studiu, însuşirea tehnicilor de integrare media în procesul de elaborare a materialelor de tip elearning.

În etapa următoare am contactat organizatorul cursului pentru a cere o pre-confirmare de înscriere la curs, aceasta fiind necesară la dosarul pe care l-am trimis la Agenţie. După obţinerea pre – confirmării am completat formularul descărcat de pe situl agenţiei în format pdf şi după completare l-am validat şi l-am depus online conform indicaţiilor. Etapa următoare a însemnat trimiterea la Agenţie a formularului tipărit şi semnat, ştampilat, a pre confirmării şi a celorlalte acte necesare conform cerinţelor Agenţiei.  Publicarea rezultatelor selecţiei candidaturilor a reprezentat startul pregătirii pentru curs. Am anunţat organizatorul cursului că am fost aprobată pentru finanţare şi că pot participa la curs după care am continuat cu etapele premergătoare cursului, respectiv completarea unui chestionar pentru identificarea nevoilor mele de formare referitoare la acest curs după care am primit un material pentru pregătire în vederea cursului.

După completarea chestionarului, următoarea sarcină de lucru a fost realizarea unei prezentări a sistemului educaţional românesc din perspectiva educaţiei interculturale şi a utilizării moodle şi prezentarea exemplelor proprii.

Trebuie să precizez că toţi cei care au avut candidaturile respinse au primit de la agenţie motivaţia respingerii pentru a-şi putea îmbunătăţi aplicaţia şi participa la următoarea rundă.

Cursul  Digital Media in Intercultural Education este de tipul cursuri de formare generală şi a avut ca obiective:

  • pregătirea cursanţilor în vederea pregătirii interacţionării cu alte culturi;
  • reflectarea diversităţii culturale utilizând diferite instrumente media;
  • explorarea similitudinilor şi  diferenţelor în vederea dezvoltării identităţii culturale;
  • utilizarea mediei digitale drept instrument de învăţare ce furnizează elevilor o motivaţie crescută  pentru participarea la procesul de învăţare;
  • dezvoltarea cu ajutorul mediei digitale a atitudinilor, valorilor, gândirii critice, creşterea conştiinţei cursanţilor mai degrabă decât simpla achiziţie a cunoştinţelor;

Aceste obiective au fost atinse printr-o  varietate de metodologii de lucru cu accentuare pe o abordare variată şi interactivă de învăţare.

Astfel s-au utilizat ca metode: seminarii; discuţii cu profesori voluntari ce lucrează direct şi acordă suport imigranţilor şi minorităţilor în vederea integrării în societatea portugheză, prevenindu-se astfel convulsiile sociale ce pot apărea; vizite de studii la şcoli şi în oraşe pentru a surprinde aspecte ale civilizaţiei şi culturii portugheze şi a modului în care s-a reuşit integrarea minorităţilor şi emigranţilor rezultând o civilizaţie multiculturală, vizită la bibliotecă unde ne-a fost prezentat modul de lucru şi organizare ca şi activităţile derulate cu centrare pe aspectele interculturale, discuţii cu oficialităţi responsabile de educaţie ale municipalităţii Seixal în care ne-au fost prezentate o parte din programele de educaţie şi integrare multiculturală practicate la nivelul municipalităţii; ateliere de lucru;  lucru individual şi  pe grupe, activităţi practice ce au avut ca teme : aspecte ale diversităţii culturale în educaţie, unelte TIC în educaţia interculturală (aici s-au utilizat tabla electronică şi aplicaţia Activ Inspire, Windows Movie Maker, Photo Story, Picasa ca alternativă open source de prelucrare a fotografiilor şi de realizare a filmelor educaţionale), metodologii de dezvoltare ale literaturii media în procesele de învăţare şi predare, dezvoltarea deprinderilor de lucru cu calculatorul folosind platforma elearning  moodle; seară culturală reprezentată de un spectacol ce a surprins cele mai importante aspecte muzicale folclorice ale culturii portugheze, susţinut de un ansamblu folcloric în care activează persoane de diferite vârste, ansamblu rezultat în urma unui parteneriat între mai multe şcoli ale municipalităţii Seixal.

Toate aceste activităţi au fost completate de suportul de curs ce ne-a fost pus la dispoziţie de organizator atât sub formă tipărită cât şi electronică la fel ca şi software-ul necesar pentru lucru.

De asemenea, interacţiunile permanente între colegii cursanţi au reprezentat o activitate importantă ce a adăugat un plus semnificativ activităţii de formare iar organizatorul a încurajat permanent acest lucru. Programul de lucru a fost concis şi s-a respectat întocmai îndeplinindu-se toate activităţile propuse.  Colegii participanţi la acest curs sunt din ţările: România, Grecia, Letonia, Estonia, Cehia, Slovacia, Franţa, Norvegia, Polonia.

Un aspect important al acestui curs a fost utilizarea TIC în vederea realizării educaţiei interculturale şi ca atare, ne-am familiarizat cu utilizarea platformei moodle, am realizat proiecte de lecţii cu subiecte diverse dar din perspectivă interculturală. Întrucât la şcoala în care predau nu avem elevi de alte naţionalităţi sau migranţi acest aspect a fost un lucru nou pentru mine şi am avut ce învăţa de la ceilalţi colegi atunci când am prezentat şi discutat planurile de lecţie realizate.

Consider cursul o oportunitate deosebită de formare datorită faptului că mi-a permis informarea privind diversificarea metodelor şi tehnicilor de lucru în vederea adaptării la noile provocări privind mediul educaţional în Uniunea Europeană.

Activitatea de formare a fost realizată cu sprijinul financiar primit în cadrul Programului de Învăţare pe Parcursul Întregii Vieţi şi din fonduri FSE-POSDRU prin proiectul „Schema de susţinere complementară a mobilităţii europene a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar beneficiare ale Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii (Life Long Learning)”. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului şi AN şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conţinutul informaţiei va fi folosit.

Prof. Milea Artemiza

Un gând despre „Diseminare Curs DMIE Comenius Portugalia 2010

  1. Buna ziua,
    sunt Veronica Bratu bibliotecar si responsabil al C.D.I. – Liceul Teoretic Buzias
    Poate prea tarziu pentru un raspuns, dar totusi FELICITARI ! atat pentru participarea la acest curs cat si diseminarea lui. Si eu doresc sa particip anul acesta la acest curs, sper doar sa mi se aprobe candidatura.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.